Yayın Bilgisi: Gürsoy U. Bir Çimento Fabrikası Çevresel Etki
Değerlendirmesi Raporunun Sağlık Etki Değerlendirmesi. 17. Ulusal Halk Sağlığı
Kongre Kitabı. Edirne: 20-14 Ekim 2014;466.
BİR ÇİMENTO
FABRİKASI ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ RAPORUNUN SAĞLIK ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
Umur Gürsoy[1]
Giriş ve Amaç
Çevre ve Sağlık
mevzuatımızda Risk Analizinin Risk Değerlendirmesi aşamasını zorlaştıran ve
neredeyse bütün bilişsel bias listelerini (list of cognitive biases) içeren
tehlikeli bir yan tutma (bias) vardır.1 Muazzam bir Pareto
Optimalliğine2 (halk zararına şirket iyiliği) ve mesleki yetki gaspına yol açan bu biasın kaynağı Çevresel Etki Değerlendirme
Yönetmeliği ve İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik’dir. 1995 yılında yürürlüğe giren son Gayri Sıhhi
Müessese(GSM)ler Yönetmeliği yerine 2005’te uygulamaya konulan İşyeri Açma ve
Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik (İAÇRİY)’in Gayri Sıhhi Müesseseler Madde 6- son paragrafına göre: “Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED)Yönetmeliği
ekindeki listede yer alan işletmelerle, birinci sınıf gayrisıhhî müessese
grubunda yer alan işletmelerin aynı olması durumunda, yetkili idareler ruhsat verirken
Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) dosyasında yer alan belgelere göre işlem
yapar.”; Madde 16’ya göre ise: “… ÇED raporu düzenlenmesi gereken
tesislerde bu rapordaki mesafeler esas alınır.” ve 2007’deki değişik
haliyle Madde 19’e göre “Çevresel Etki Değerlendirmesi raporu
düzenlenmesi gereken tesisler için düzenlenen Çevresel Etki Değerlendirmesi
olumlu belgesi ve raporu, yer seçimi ve
tesis kurma izni yerine geçer.” denilmektedir.3
Bu sunumda
(sunum) Çevre ve Şehircilik Bakanlığından (Bakanlık) ÇED UYGUN kararı almış ve fakat
bu kararı mahkemece iptali temyiz ve yüksek mahkeme kararları ile kesinleşmiş bir
çimento fabrikasının kesinleşmiş ÇED raporu dosyası, fabrikanın olası doğrudan
sağlık etkileri bakımından incelenerek ÇED raporunun; GSM “Yer seçim İzni (YSİ)”
ve ‘Sağlık Koruma Bandı Mesafesi (SKBM)’ yerine geçmesinin çevre sağlığı
sakıncalarının daha anlaşılır ve bilimsel hale getirilmesi amaçlanmıştır.
Böylece, iktidarların
“…hukuki biçimciliğin … arkasına sığınarak” halkı sömürmesi ve baskı altına
alması bilimsel yönden incelenecektir.4 Raporun yürürlükteki ÇED
ve GSM mevzuatı yönünden genel hukuki yetki, meslek ve bilim alanı gasplarının
inceleneceği genel değerlendirmesi, çevre sağlığı politikaları ve etiği
yönünden değerlendirilmesi ile dolaylı sağlık etkileri değerlendirmesi başka
sunumlara konu olmak üzere kapsam dışında bırakılmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Bildirimiz,
bir kişi tarafından yapılan ve resmi onay almış ve fakat mahkemede bilirkişi
raporlarına dayanılarak iptal edilmiş çimento fabrikasının yapılmasına izin
veren ÇED raporuyla olası halk sağlığı etkileri arasındaki ilişkinin
araştırıldığı; tek bir araştırmacı tarafından yapılan tanımlayıcı bir çevre
sağlığı olgu sunumudur.5
Sunum, Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı (bakanlık)’nın 31.08.2009 tarih ve 1761 sayılı kararı ile “OLUMLU” bulunan
İspanyol Essentium Grubu Universal Çimento San. A.Ş.’ye ait Osmaniye İli
Kadirli İlçesi Aşağı Bozkuyu Köyü sınırları içerisinde yapılmak istenen Osmaniye-Kadirli
Çimento Fabrikası’nın Haziran 2009 tarihli, ekleri ile 720 sayfa tutan nihai
(kesinleşmiş) ÇED Raporunun CD kopyasının okunması yoluyla yapılmış tanımlayıcı
bir çalışmadır.6,7,8,9 Bu bağlamda ulaşılabilen internet kaynakları,
Google Earth, bireysel dilekçeler, bakanlığın ÇED OLUMLU kararına karşı açılan
yürütmenin durdurulması ve iptali istemli davada atanan ikinci bilirkişi
heyetine saha keşfi sırasında sunduğumuz halk sağlığı değerlendirmesi, mahkemenin
“ÇED iptal” kararı ile kişisel yazışma ve görüşmelerden yararlanılmıştır.10,11,12,13,14
Bulgular:
Sunumda
Bakanlıkça verilen “uygun” kararı mahkeme kararı ile iptal edilen ÇED raporunda
halk sağlığını doğrudan tehdit eden önemli bulduğumuz eksik ve hatalarından amaçlar
doğrultusunda kısaca söz edilecektir.
ÇED Raporunu Hazırlayan Meslekler:
Yatırımcı
adına “yapmak istediği işletme projesinin çevreye olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin
belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar
vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin, seçilen yer ile
teknoloji alternatiflerinin belirlenerek değerlendirilmesinde ve projelerin
uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmaları”n beyan edildiği rapor iki çevre, bir makine, bir
meteoroloji, bir ziraat mühendisi ile bir biyolog tarafından hazırlanmıştır.15,16
Eksik ve Yanlış Beyanlar:
İşletmeye,
19 Kasım 2007’ tarihinde 1378 sayılı ÇED Olumlu kararı ile sunumda incelenen
olguya 5 km kadar yakın başka bir yer için verilen 1. (ilk) YSİ ve Nihai ÇED
Raporu, yöre çevrecileri ve köylülerinin açtıkları dava ‘yürütmenin durdurulması ve iptali’ kararı ile sonuçlanmıştır.17,18
Bu dava nedeniyle (hukuki sorun) işletme biraz daha farklı bir yer için bir kez
daha (ikinci kez) Çevresel etki
değerlendirmesi başvurusu yapmış fakat bu yeni yer seçimi de Orman
İşletme Şefliği’nin itirazı sonucu kabul edilmeyince yatırımcı şirket üçüncü
kez, olgu sunumumuzda Nihai ÇED dosyası incelenen yere ÇED başvurusunu
yapmıştır.19 Bu son başvuruya verilen bakanlığın 31.08.2009 tarih ve 1761 sayılı kararı ile tekrar “ÇED OLUMLU”
kararı da Adana 2. İdare Mahkemesi’nce iptal edilmiş; bakanlığın iptal kararına
yüksek mahkemede yaptığı itirazlar da iptal kararı lehinde sonuçlanmıştır.7,14
Nihai ÇED raporu
hakkında şube müdürü (vekili) dahil tamamı meslek okulu niteliğindeki dört
yıllık Sağlık Meslek Lisesi mezunu çevre sağlığı teknisyenlerinden oluşmuş Gıda
kontrol ve Çevre Sağlığı Şubesi personeli tarafından oluşturulmuş “Yasa ve
yönetmeliklere uygun olmak kaydıyla yapılmasında sakınca yoktur” şeklindeki
‘resmi görüş’; ve pratisyen hekim olan sağlık müdürünce (vekili) imzalanmıştır.20 Ancak, diğer kurumların çoğunun olumlu
görüş yazıları konulmuşken; kendi kendini çürüten ve önemli bir hukuki engel
doğuracağı başından belli olan böyle bir görüşü içeren sağlık müdürlüğü
görüşünü içeren bu resmi yazı, ÇED Raporu dosyası ekine konulmamıştır.
Raporun Özel
formatında bakanlık tarafından istenen “Proje Kapsamında
İnşaat ve İşletme Döneminde İnsan Sağlığı ve Çevre Açısından Riskli ve
Tehlikeli Olanlar, Alınacak Önlemler” başlığında bölgenin sağlık durumu ile ilgili herhangi
bir bilgi istenmemiştir.21
Raporda
yörenin sağlık durumu ile ilgili tek bilgi ilin 2008 nüfus hareketleri, il
nüfusunun ilçelere göre şehir ve köy toplamlarının cinse göre dağılımı ve
işletme alanına en yakın iki köyün toplam nüfuslarının cinslere dağılımıdır. Buna
karşılık keçi sayıları ve arı kovanları dahil ildeki hayvancılık ve bitki
tarımı ile ilgi bilgiler raporda daha ayrıntılı olarak verilmiştir.22
ÇED raporunun yakıtlarla ilgili
bir çok yerinde “eski araba lastikleri,
şehir çöpleri, vb. gibi şeyler yakılarak kullanılmaktadır….atık
yağ,atık yağ kömür kombinasyonları, hurda lastik ve petrokok kullanımı da
önemli ölçüde artmıştır” vb. denerek çimento fabrikalarında atık (çöp,
petrokok) yakılabileceği itiraf edilmektedir.23
Raporda ÇED kapsamında herhangi
bir hammadde sahası beyanın bulunulmamaktadır.24 Bununla birlikte
çimento hammaddesi olan kalker ve kil madenleri doğa gereği bulunduğu ortamdan
üretilmesi ve hammadde sahalarının maksimum 40-50 km’lik çap içinde olması
gerekmektedir.25 Bu işletmenin çevresinde işletmeden doğrudan
bağımsız ama nedensellik ilişkisi oluşturan önemli bir taş ocağı madenciliği
faaliyetlerinin beraberinde getirecektir. Nitekim aynı yatırımcının aynı
şirkete hazırlattığı ve yöredeki 1. ÇED başvurusunda 4 adet Kalker, 3 adet kil
ve 1 adet de pomza taşı ocağı için ortak ÇED başvurusu yapmıştı.26
Raporu uygun bulan otorite kümülatif etki ve domino etkilerini hesaba
katmamaktadır.
Bilenenlerin ışığında emisyonları
bertaraf eden bir teknolojinin bulunmadığı ÇED raporu Tablo 101-2-3 (Tablo
40-1-2)’den anlaşılacağı işletme aşamasında atmosfere önemli miktarda azot
oksitler (NOx) salacaktır.27 ÇED raporunda Azot oksit (NOx)
bertarafı ile ilgili bir beyan yoktur.
İşletmede salınan azot oksitin tamamı atmosfere verilecektir.
Herhangi bir yerde rüzgârın yıl
içinde en fazla estiği (geldiği) yöne hâkim rüzgâr yönü denir.28
İnsan sağlığını korunmasında seçilen yerin yerleşim yerlerinin hâkim rüzgâr
yönleri altında yerleşim yeri olmamasına, yani sağlığa zararlı gaz ve duman
emisyonlarının köye doğru yayılmaması için yıl boyu en çok esen rüzgârların
işletmeden yerleşim yerine doğru esmemesine dikkat edilir. Osmaniye Meteoroloji
İstasyonu Uzun Yıllar Rüzgar Diyagramı ve Esme Sayılarına Göre Yıllık Rüzgar
Diyagramı (Kadirli Meteoroloji İstasyonu) temel alındığında göre özellikle PM
ve çöken toz emisyon modellemelerinde olması gereken kirlilik dağılımın tamamen ters yönlere doğru çizildiği ya da
yön ve harita oyunlarıyla gözlerden kaçırıldığı kanısı oluşmaktadır.29,30 Örneğin
EK: 9 Çimento Fabrikasına Ait Toz Modellemesi Raporu, Sayfa: 48-53’deki işletme
aşamasındaki PM Emisyonu dağılımlarını gösteren Şekil 20, 21, 22, 23, 25, 26,
38, 42, 43, 47, 50, 51, 59’daki modellemeleri gösteren şekillerde görülen
kirlilik dağılımlarının doğru dağılımları ifade etmediği kanaatindeyiz. İşletme
aşamasındaki PM, çöken toz ve SO2 Emisyonu dağılım grafiklerinde
kirlilik hâkim rüzgârın estiği yöne göre daha çok kuzey doğu yönüne uzaması
gerekirken yerleşim yerlerine kirlilik etkisini az olduğunun ispatlamaya
çalışır biçimde tamamen ters yöndeki kirlilik huzmeleri gözlenmektedir.
Rapordaki PM kirliliği dağılım yönü sadece ekim ayı (sonbahar) rüzgâr yönüne
uymaktadır (Bkz. Şekil 22, Şekil 43, Şekil 64, Şekil 85 ve Şekil 106).
Raporda yakıt olarak kullanılacak
ithal kömürün kuru ağırlığının % 36’sı uçucu kül olduğu; “Çimento endüstrisindeki tutulamayan toz kaynakları, ocak veya maden
işletmeciliği esnasında gerçekleştirilen madencilik faaliyetleri ve araç
trafiği ve çimento üretimi esnasında açıkta depolanan hammadde ve klinker
yığınlarıdır” ve tesisten çıkacak SO2 emisyonunun en fazla “% 50’sinin filtreler vasıtasıyla
uzaklaştırılabildiği” beyanlarına rağmen; ÇED yönetmeliğince beyanı istenen
‘Kirleticilerin miktarı’ içinde ‘tutulamayan toz kaynakları’nın ve küldeki
radyasyon miktarı, kül uzaklaştırması, bertarafı veya filtreler vasıtasıyla
tutulumunun yüzdesi ve filtreler vasıtasıyla uzaklaştırılamayan SO2
emisyonlarının nasıl uzaklaştırılacağı vb. ÇED raporunda belirtilmemiştir.31,32
‘Kül’ sözcüğü raporun tek bir yerinde geçmektedir.33
İşletmenin hammadde ihtiyacı için
çalıştırılacak taş ocakları veya maden işletmeciliği esnasında gerçekleştirilen
madencilik faaliyetleri ve araç trafiği ve çimento üretimi esnasında açıkta
depolanan hammadde ve klinker yığınlarından kaynaklanacak olan uçucu maddelerin miktarı da raporda
belirtilmemiştir.
Sağlığı Koruma Bandı Mesafesi
İşletmenin
ÇED raporu kapsamında inceleme komisyonunca uygun bulanan Sağlığı Koruma Bandı işletmenin
batı ve güney sınırında 100 metre ve kuzey ve doğu yönünde ise 50 metredir.34
2008 verilerine göre İşletme alanının 350 metre güneyinde 270 nüfuslu bir
köy; 200 metre kuzey batısında ise Köyyeri Köyünün Murtlutepe Mahallesi (son
düzenlemelerle Aşağı Bozkuyu Belediyesi Murtlu Mahallesi) ve 850 metre
kuzeyinde 661 kişi nüfuslu bir köy vardır. İşletme yönündeki köylerin son
meskenlerinin işletmeye uzaklığının komisyon ve il müdürlüklerince yerinde
ölçülüp ölçülmediğinin kanıtı veya ölçümlerin kaynağı ÇED raporunda
belirtilmemiştir (Bkz. Tesis Alanına Ait Jeolojik Harita).35,36
Hava kirliliği:
ÇED
Raporunun “Proje Yeri ve Etki Alanının Mevcut Kirlilik Yükünün Belirlenmesi,
Etki Alanı İçerisindeki Toprak, Hava ve Su vb. Kirlilik Açısından Analizlerinin
Yapılarak Değerlendirilmesi” bölümünün ‘Atmosferik Kirlenme’ alt başlığında
“İl genelinde büyük sanayi
tesisleri olmadığından hava kirliliği önemli boyutlarda” olmadığı; ‘Sanayi Tesislerinden Kaynaklanan Hava
Kirliliği’ alt başlığında ise “Osmaniye ilinde aşırı hava kirliliğine
neden olacak sanayi tesisi bulunmadığı” beyan edilmiştir.37 Oysa İl
merkezinde sadece PM10 ve SO2 ölçümü yapan bir otomatik
hava kalitesi izleme istasyonundan başka noktasında ve başka hava kirliliği parametresi
ölçümü yapılmayan Osmaniye merkezli 50 ve 30 km yarıçaplı alan içinde kentin
hâkim rüzgâr yönü altında kalan ve iki çimento fabrikası, inşaat halinde bir
termik santral ile hurda eriterek demir çelik üretim tesisleri ve çimento
fabrikaları ile dolu üç ağır ölçekli organize sanayi bölgesi (İskenderun 1 ve 2
ve Osmaniye), cevherden üretim yapan bir demirçelik fabrikası (İSDEMİR), İki
petrol dolum ve depolama tesisi (Ceyhan ve Dörtyol BOTAŞ) ve İskenderun Serbest
Bölgesi ile 1600 MWe kurulu gücünde Yumurtalık Sugözü kömürlü termik santralı bulunmaktadır.
Söz konusu yarıçap içinde bir adet çimento fabrikası, bir adet 882 MWe kurulu
gücünde doğalgazlı elektrik santralı ve bir adet çimento fabrikasını inşaatı
sürmektedir. Bu yöreye yapılmak istenen 13.327
MWe kurulu gücündeki 17 adet kömürlü ve doğalgazlı termik santrallara lisan
izni verilmiş ve bunlardan 8’inin kümülatif etki sebebine dayalı “Üretim lisansı iptal davaları “ kazanılmış,
lisansları iptal edilmiştir. Lisans almış 7 adet ve lisans bekleyen 15 adet olmak üzere toplam 22 adet daha termik
santralle birlikte Mersin-Adana-Hatay
sahil şeridinde çoğunluğu İskenderun körfezinde olmak üzere planlanan 30 adet termik
santral” vardır.38
ÇED Raporunda EK: 9- (ekin sayfa
No: 24; ÇED rapor sayfa No: 423) da inşaat ve işletme süresince PM oranlarının
2014 yılında dahi izin verilen değeri geçmeyeceği; işletmenin gelecekteki
yönetmelik değerlerine uyulacağı beyan edilmiştir.39 İşletme yer
seçim noktasında hava kirliliği ölçümü yapmamıştır. En yakın hava kalitesi
izleme istasyonu işletmenin kuzey doğu yönünden (işletme Osmaniye’nin güney
doğusunda ve hakim rüzgarlarının dışında kalmaktadır) kuş uçuşu 20 km uzağındaki
Osmaniye’dedir.40,41 Rapor kapsamında
saatlik, günlük, aylık, mevsimlik ve yıllık kirletici konsantrasyonlarının
hesabında Industrial Source Complex Short Term-ISCST3 kullanıldığı beyan
edilmektedir.42 Ancak programa, U.S.
Environmental Protection Agency Tarafından Verilen Emisyon Faktörleri
Doğrultusunda Tesis İçin Hesap Edilen Kütlesel Debi Değerleri ve diğer veriler
girilerek bulunan sonuçlar tarafımızdan
sağlanmamıştır.43
İşletme ÇED raporu Uygun kararını
2009 yılı içerisinde aldığı için hava kirliliği yönetmeliği gereği uyması
gereken kirlilik sınırları şöyledir:44
Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliği Geçiş Dönemi ve Nihai Limit Değerler,
Değerlendirme ve Uyarı Eşikleri (Değişik: R.G.: 05.05.2009 / 27219)a
|
|||||||||||
YILLAR
|
|||||||||||
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2019
|
2024
|
|||
HAVA KALİTESİ ÖLÇÜTLERİ
|
Kükürt Dioksit (SO2)(mikrogram/Metreküp)
|
Saatlik (bir yılda 24 defadan fazla aşılmaz)
|
900
|
820
|
740
|
660
|
580
|
500
|
470
|
350
|
350
|
24 saatlik Kısa Vadeli Sınır (KVS) (bir yılda 3 defadan fazla aşılmaz)
|
400
|
370
|
340
|
310
|
280
|
250
|
225
|
125
|
125
|
||
Kış sezonu ortalaması
|
250
|
225
|
200
|
175
|
150
|
125
|
20
|
20
|
20
|
||
hedef sınır değer-yıllık arit. ort.
|
60
|
b
|
b
|
b
|
b
|
20
|
20
|
20
|
20
|
||
hedef sınır değer kış sezonu ort.
|
120
|
b
|
b
|
b
|
b
|
20
|
20
|
20
|
20
|
||
yıllık Uzun Vadeli Sınır (UVS)
|
150
|
b
|
b
|
b
|
b
|
20
|
20
|
20
|
20
|
||
Uyarı eşiği (24 saatlik ort.)
|
İlk seviye: 500 µg/m3
İkinci seviye: 850 µg/m3
Üçüncü seviye:
1.100 µg/m3
Dördüncü seviye: 1.500 µg/m3 |
500 (hava kalitesinin temsili bölgelerinde bütün bir “bölge” veya “alt bölgede” veya en azından
100 km2’de- hangisi küçük ise üç ardışık saatte ölçülür)
|
|||||||||
Partikül Madde 10 (PM10) (mikrogram/ Metreküp)
|
Saatlik (bir yılda 24 defadan fazla aşılmaz)
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
|
24 saatlik Kısa Vadeli Sınır (KVS) (bir yılda 35 defadan fazla
aşılmaz)
|
300
|
260
|
220
|
180
|
140
|
100
|
90
|
50
|
50
|
||
Kış sezonu ortalaması
|
200
|
178
|
156
|
134
|
112
|
90
|
40
|
40
|
|||
Hedef sınır değer-yıllık arit. ort.
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
40
|
40
|
||
Hedef sınır değer kış sezonu ort.
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
40
|
40
|
||
Yıllık Uzun Vadeli Sınır (UVS)
|
150
|
132
|
114
|
96
|
78
|
60
|
56
|
40
|
40
|
||
Uyarı eşiği (24 saatlik ort.)
|
İlk seviye: 260 µg/m3 İkinci
seviye: 400 µg/m3 Üçüncü seviye: 520
µg/m3 Dördüncü seviye: 650 µg/m3
|
||||||||||
Azot Dioksit (NO2) (mikrogram/ Metreküp)
|
Saatlik (bir yılda 18 defadan fazla aşılmaz)
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
300
|
290
|
250
|
200
|
|
24 saatlik Kısa Vadeli Sınır (KVS)
|
300
|
260
|
220
|
180
|
140
|
100
|
b
|
b
|
b
|
||
Kış sezonu ortalaması
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
||
Hedef sınır değer-yıllık arit. ort.
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
||
Hedef sınır değer kış sezonu ort.
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
b
|
||
Yıllık Uzun Vadeli Sınır (UVS)
|
100
|
92
|
84
|
76
|
68
|
60
|
58
|
50
|
40
|
||
Uyarı eşiği (24 saatlik ort.)
|
400 (hava kalitesinin temsili bölgelerinde bütün bir “bölge” veya “alt bölgede” veya en azından
100 km2’de- hangisi küçük ise üç ardışık saatte ölçülür)
|
||||||||||
a 6 Haziran 2008 tarih ve 26898 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Hava Kalitesi
Değerlendirme Yönetmeliği'ne göre tarafımızdan hesaplanmıştır. B Yönetmelikte
herhangi bir değer belirtilmemiştir.
|
Sonuç ve Öneriler:
Klinik
olgu sunumlarına (vaka takdimleri) göre ülkemizde örneği az görülen çevre
sağlığı olgu sunumları, çoğunlukla belirli bir çevresel sunuklukla gözlenen bir
etki arasındaki bir ilişkinin ayrıntılı klinik değerlendirmelerine ve
birey(ler)in geçmişlerine dayalı olarak araştırıldığı tek bir birey veya küçük
bir araştırma grubu tarafından yapılanan tanımlayıcı çalışmalardır. Yeni
hastalık nedenlerinin belirlenmesine neden olmasalar da, eğer hastalık veya
sunukluk nispeten nadir ise belirli hipotezler kurulmasına ve biyolojik olarak
anlamlı bağlantılara işaret etme olasılığı daha yüksektir.45 Halk
sağlığında (çevre sağlığı) böyle olgu sunumları, belirli bir (çevresel)
sunuklukla (işletme) gözlenen toplumsal etkiler arasındaki ilişkinin
araştırıldığı çalışmalar olabileceği gibi, özellikle Türkiye gibi görece
demokratik kanallarının açtığı iktidar gücünü hatalı yorumlayarak yapılan
demokratik olmayan mevzuat değişiklikleri veya yargının bağımsızlığının
yitirildiği her türlü müdahale nedeniyle ortaya çıkan belirli bir (çevresel) sunukluk
ile gözlenen (olası) toplumsal etkiler arasındaki ilişkinin teme ve ara
nedenlerinin de araştırıldığı tanımlayıcı çalışmaları da içermelidir.
Bu
bağlamda örneğimizdeki gibi bir çevre sağlığı olgu sunumu böyle bir mevzuatın ve
çevre sağlığı örgütlenmesinin eksiklerinin düzeltilmesi veya ortadan
kaldırılması için gerekli kanıta dayalı bilgilerin oluşmasını ve çevre sağlığı
savunuculuğunda gerekli hukuki bilirkişi metinlerinin oluşmasını sağlarlar.13
Endüstriyel insan
işleri, içerdikleri sağlık zararı olasılıklarının saf ve birbirinden ayrıksı
olmayışı, içi içe girmişliği ve karmaşıklığı ile Pareto Optimalliğine2 (halk zararına şirket iyiliği) ve mesleki yetki gaspına yol açmaya çok
uygundurlar. Özellikle
havaya ve oradan da toprağa ve suya çevresel kirletici etkilerin sağlık
zararları, genellikle, toplum bireylerinin yaşam biçimini, sigara içme
alışkanlıklarını; beslenme, yaşa ve cinse (kadın-erkek) ait davranışların
farklılıkları; ilaç kullanımı, sosyoekonomik durum (yoksullar çevre
sorunlarından daha çok etkilenirler); başka nedenlere bağlı iç ve dış ortam
hava kirliliği; işyerindeki sunuk kalınmalar; doğal ve tıbbi ışınım ve su
kirliliğini içine alan çevresel etkenlerin bir karmasıdır.46 17 temel
başlık, onlarca alt başlık altında incelenen çevre sağlığını ilgilendiren
bazıları ülkemizde tanımlanmamış başta halk sağlıkçılar ve hekimler olmak üzere
75 meslek vardır.47 İncelediğimiz ÇED raporunu bu mesleklerden
sadece beşinin üyeleri hazırlamışlardır. Bu diğer çevre sağlığı mesleklerinin
yetkilerinin gasp edilmesidir.
Hava Kirliliği ve Sağlığı Koruma Bandı
Mesafesi
ÇED
Raporuna göre işletme halinde ÇED raporunun kabul edildiği yıl itibarıyla
(2009) için Yönetmelikte verilen sınır değerleri hiçbir ölçütte aşmayan
işletme; yönetmelikte saatlik sınır değeri belirtilmeyen PM10 sınır değerlerinde 100
mikrogram/m3 olan 24 saatlik Kısa Vadeli Sınır değerde 2014’den
itibaren A. Bozkuyu, 2019’da Köyyeri ve Murtlutepe mahallesinde; 200 mikrogr/m3
olan NO2 saatlik sınır değeri de 2024 yılından itibaren A.
Bozkuyu’da aşmaya başlayacağı anlaşılmaktadır (bkz. Tablo 40, 41, 42).48
Tablo 40 İşletme
Aşamasında Aşağıbozkuyu Köyü’ nde
Görülmesi Muhtemel Hava Kirlenmesine Katkı Değerleri
Parametre Saatlik 8 Saatlik 24
Saatlik Aylık Yıllık
PM 675,67
μg/m3 310,72
μg/m3 120,01 μg/m3 23,54 μg/m3 16,34
μg/m3
Çöken Toz 35,59 mg/m2/saat 401,07 mg/m2/gün 188,24 mg/m2/gün
60,45 mg/m2/gün 16,83 mg/m2/gün
NOx 240,32
μg/m3 49,14
μg/m3 16,51 μg/m3
4,79 μg/m3 1,51 μg/m3
SO2 67,17 μg/m3 13,74 μg/m3 4,61 μg/m3 1,34 μg/m3 0,42 μg/m3
CO 302,15 μg/m3 61,79 μg/m3 20,75 μg/m3 6,02 μg/m3 1,89 μg/m3
Tablo 41 İşletme
Aşamasında Köyyeri Köyü’ nde
Görülmesi Muhtemel Hava Kirlenmesine Katkı Değerleri
Parametre Saatlik 8 Saatlik 24
Saatlik Aylık Yıllık
PM 684,22
μg/m3 221,73
μg/m3 73,91 μg/m3 9,00 μg/m3 3,59
μg/m3
Çöken Toz 32,37 mg/m2/saat 250,86 mg/m2/gün 83,62 mg/m2/gün 9,91 mg/m2/gün 2,11 mg/m2/gün
NOx 113,39 μg/m3 14,17 μg/m3 4,93 μg/m3 0,31 μg/m3 0,03 μg/m3
SO2 31,69 μg/m3 3,96 μg/m3 1,38 μg/m3 0,09 μg/m3 0,01 μg/m3
CO 142,57 μg/m3
17,82 μg/m3 6,20 μg/m3 0,39 μg/m3 0,04 μg/m3
Tablo 42 İşletme
Aşamasında Murtlutepe Mahallesi’nde
Görülmesi Muhtemel Hava Kirlenmesine Katkı Değerleri
Parametre Saatlik 8 Saatlik 24
Saatlik Aylık Yıllık
PM 785,83
μg/m3 165,92
μg/m3 80,81
μg/m3 11,49 μg/m3
5,33 μg/m3
Çöken Toz 48,41 mg/m2/saat 323,01 mg/m2/gün 141,99 mg/m2/gün
14,36 mg/m2/gün 4,09 mg/m2/gün
NOx 102,39 μg/m3 12,80 μg/m3 4,27 μg/m3 0,24 μg/m3 0,04 μg/m3
SO2 28,62 μg/m3 3,58 μg/m3 1,19 μg/m3 0,07 μg/m3 0,01 μg/m3
CO 128,73 μg/m3 16,09 μg/m3 5,36 μg/m3 0,30 μg/m3 0,05 μg/m3
Aynı
şekilde EK: 9- Çimento Fabrikasına Ait Toz Modellemesi Raporu, Sayfa: 51’deki
veriler çok düşündürücüdür. Yönetmelikte örneğin yılda 35 defadan fazla
aşılmayacağı belirtilen PM10’de, 2019 yılında uygulamaya girecek
yönetmelik sınır değerinin 24 saatlik vadede 35 defa değil 19 defa aşılacağı
beyan edilmektedir, ama aşılma miktarı 01.01.2019 tarihinden sonra izin verilen
50 mikrogramın değerin en yüksek değerde 4,78 katı, aşılan günler ortalamasında
da (133,23 mikrogram/m3) 2,66 katı değerdedir.49
Bu doz yetişkin sağlamlarda
yapmadığı öldürücü etkiyi çocuklarda ve hastalarda ve astım benzeri süreğen
hastalığı olan duyarlı bedenlerde ve evcil ve yabanıl hayvanlarda yapabilir.
Ayrıca saatlik ortalaması yönetmelik değerinin çok üzerinde olan ve 24 saat
sürekliliği olan bir emisyon değerlerinin aylık ve yıllık değerlerinin nasıl
böyle az olabildiği akla matematik oyunlarla gerçeğin gizlenme ihtimalini
düşündürtmektedir. Kâğıt üzerinde ve masa başındaki bu sayıların canlı
vücudundaki etkilerini ancak bu konuda uzmanlaşmış bir hekim anlayabilir;
mühendisler değil.
ÇED
raporu düzenlenmesi gereken tesislerde ÇED raporu UYGUN kararı, GSM
mevzuatında yer seçim izni yerine geçerken sağlığı koruma bandı da sanayi bölgesi
sınırı esas alınarak ÇED raporundaki bilgiler temel alınarak tespit edilir.2
Arazi parseli içindeki fabrika inşaat planına bakılırsa, bu mesafe değil
hava kirliliği açısından; tesisin eşdeğer gürültü düzeyi olarak beyan edilen
uzaklıklar açısından dahi binanın araziye zor sığdığı ve köyün arazilerine ve
en yakın yerleşim yerlerine mutlaka yakın olacaktır. Oysa her ne kadar yasal
olarak “sanayi, tarım ve diğer işyerleri
ile her türlü işletmelerin, işyeri açma ve çalışma ruhsatlarının verilmesi
işlerinin basitleştirilmesi ve kolaylaştırılması amaçlanmış” olsa da “Faaliyeti
sırasında çevresinde bulunanlara biyolojik, kimyasal, fiziksel, ruhsal ve
sosyal yönden az veya çok zarar veren veya vermesi muhtemel olan ya da doğal
kaynakların kirlenmesine sebep olabilecek” ve “meskenlerden mutlaka uzak
bulundurulmaları gereken” Birinci sınıf gayrisıhhî müessese olan çimento
fabrikasının, neredeyse mesken izini verilecek alanlara bitişik nizamda
yapılmak istendiği anlaşılmaktadır.2,50
Türkiye’de 6-14 Yaş arası toplumda astım görülme sıklığı
yüksektir. Adana-Osmaniye, bu yaş grubunda Türkiye’de en yüksek astımlı oranına
sahiptir (% 22,7).51,52,53 ÇED raporunda yaş gruplarına göre
köylerin nüfusları, en çok görülen hastalık ve ölümlülük istatistikleri, sigara
içme oranı, etki alını içindeki toplumun günlük zaman özellikleri
(time-activity profile) ve tarımda iktisaden faal nüfus oranı gibi veriler ÇED
raporunda beyan edilmemiştir.
Hava Kalitesi Kontrol Yönetmeliği
geçiş değerlerine göre 2014 yılında doğan bebek için zararlı olacak fabrikanın
daha önce doğanlar için zararsız olacağı kabul edilmektedir. Hastalık yükü
incelemelerindeki etik sorular en çok da bu durumlar için geçerlidir: Çimento
tozu ile boğulmayı bir yaşında mı isterdiniz, yoksa solunum işlevlerinizdeki
yeti yitiminizi 20 ya da 70 yaşınızda mı kaybetmeyi yeğlerdiniz? Yaşamı
ilgilendiren konularda matematik ortalamalar her zaman iyi bir karşılaştırma ve
sınır değer oluşturmazlar. Örneğin yönetmelikte hukuki biçimciliğin belirtisi olan
saatlik sınır değer konmayan PM10 ölçütünü saatlik ölçüm
değer tahmini A. Bozkuyu’da 675,67 μg/m3, Köyyeri’nde 684,22 μg/m3, Murtlutepe’de 785,83 μg/m3 olarak beyan edilmektedir. Saatlik
ölçümü bu kadar yüksek çıkan ve üç vardiya çalışacak bir işletmenin 24 saatlik
ve yıllık ortalamalarının beyan edilen ölçümler kadar küçük olması güven
uyandırmamaktadır (bkz. Tablo 40,41,42). Örn. ÇED raporu Ek: 9 sayfa 192’de
verilen tabloda Murtlutepe Mahallesi için saatlik 785,83 mikrogram/m3
ve 24 saatlik ortalamada 80 mikrogram/m3 olarak verilen PM10 kirlilik
katkısını miktarının günde üç vardiya çalışması tasarlanan fabrika için yıllık
katkısının birden 3,59 mikrogram/m3’e nasıl düştüğü anlaşılmamıştır.
ÇED Raporunda işletmenin inşaat
aşamasının 24 ay süreceği beyan edilmektedir.54 Bu durumda ÇED özel
formatında hava kalitesi yönetmeliği açısından 2009’dan ziyade 2011 sınır değerlerine
uyması istenmelidir.
Bir çimento fabrikasında bir ton
çimento elde etmek için 6 gigajul eşdeğeri yakıt (taşımacılık ve diğer
ihtiyaçlar için olan enerji dahil), 1,5 ton hammadde ve 0,3 ton hava kullanılır
ve havaya 0,94 ton karbondioksit salınır. Asıl çevre zararı işletme ve
taşımacılığa bağlı olan enerji yakıtları ve toz nedeniyledir. Çimento
fabrikaları dünya küresel enerji tüketimini %2’sinden ve insan eli ile yapılan
CO2 salınımının % 5’inden sorumludur. Avrupa çimento fabrikaları %
42 oranında fosil yakıt dışı yakıtları kullanırlar. Avrupa çimento fabrikaları
% 42 oranında fosil yakıt dışı yakıtları kullanırlar.55 1998 Ekiminde
yapılan düzenlemelerle Avrupa Birliği mevzuatı da çimento fabrikalarında şehir
çöplerinin yanmasına izin vermektedir.55,56,57 Ülkemizde çimento
fabrikalarının 2010 yılında 261.000 ton fiili atık kullanımından, 177.000 ton
petrokok tasarrufu sağlandığı belirtilmektedir. Ayrıca, 2010 yılında büyük bir
kısmını arıtma çamurlarının oluşturduğu 105.261 ton tehlikesiz atık çimento
fabrikalarında alternatif hammadde olarak, 261.000 ton 2010 yılında atıkların
enerji amaçlı olarak yakılmıştır.58
“Yılda 330 gün çalışılacak” ve
“günlük yakıt ihtiyacı yaklaşık 620 ton/gün olacak” olan fabrikadan Tablo: 4-
verilerine göre 0-5 cm
halinde yakılacak kömürden çıkacak küllerin tamamının kuru bazda % 36
miktarındaki uçucu madde halinde baca(ların)dan vb atılacağını varsayarak
fabrika bacalarından günde 126 ton, yılda ise 41580 ton külün önlem alınmadan
atmosfere saçılacağı tarafımızdan hesaplanmıştır.59 Raporun 177’inci
sayfasındaki Yakıt türleri hakkındaki bir başka bölümde de “yüksek kalorili ve % 5 kükürt oranını geçmeyecek şekilde ithal kömür
kullanılacağı” ve “Kömürün yanması
sonucu kalan kül ve % 5’in altında kalan kükürt klinker bölgesinde kalmaktadır.
Yakıtın yanması sonucu kül katı atık ve kükürt emisyonu baca gazı olarak dışarı
atılmamakta ve yönetmelik sınır değerlerin altında kalmaktadır” denmesine
rağmen Toz Modelleme raporunun “Emisyon Kütlesel Debileri” başlığında 35-37
sayfalarında belirtilen PM (katı madde) miktarı bunu yalanlamaktadır:60
“Emisyon kaynağından çıkan kirletici maddelerin kütlesel debileri;
-
Partiküler
madde (PM) için 47,98 kg/saat,
-
Kükürt
dioksit (SO2) için 104,47 kg/saat,
-
Azot
oksit (NOx) için 373,78 kg/saat
-
Karbon
monooksit (CO) için 469,95 kg/saat’tir.”61
Torbalı baca sistemi ile
atmosfere salınacak partikül maddelerin saatteki miktarlarından hareketle
bacadan atılacak PM şeklindeki kül miktarını en azından günde 177 kg , yılda 58,6 ton
olacağı hesaplanabilir. Günlük yakılacağı beyan edilen ithal kömür cinsinden
kömür miktarının (620 ton) yaklaşık %
0,028’ine karşılık gelen beyan edilen günlük partikül madde debisi inandırıcı
olmaktan uzak olmakla birlikte açığa çıkacak % 36 oranındaki uçucu maddenin
(günlük 126 ton) kalanının (126
000-177=125 823 kg )
nasıl yok edileceği raporda belirtilmemektedir.
Emisyon miktarları ve kirlilik
yapıcılığı göreceli olarak daha az olan SO2, NO2 ve CO
modellemeleri ise her nasılsa rüzgâr yönlerini daha doğru örneklemektedir. ÇED
raporu Hava ve toz modellemesinde kirliliğin yerleşim yerlerine dağılmadığı
görüntüsü vermek için rüzgâr yönü neredeyse ters yüz edilmiştir.
Çimento
fabrikaları Fosil yakıtları nedeniyle çevre sağlığı risk analizinde risk uzayının en riskli parçasına giren
gözlemlenemez ve denetlenemez riskler
sınıfına girerler.62 Bu sınıftaki riskler: Tehlikeyle
karşılaşanlarca daha önceden tanınmayan ve gözlenemeyen; bilimin yeterince
tanımadığı; yeni ve etkileri geç ortaya çıkan riskin denetlenemezliği nedeniyle
korkutucu; dünya çapında felaket yaratıcı; sonuçları öldürücü; hukuka uygun
olmayan; kolayca azaltılamayan; gelecek kuşaklar için çok tehlikeli; riskin
giderek çoğaldığı ve gönüllü hizmet örgütlenmesinin olmadığı risklerdir.
Ülkemizdeki ÇED ve GSM mevzuatlarının
uygun biçimde birleştirilip sadece Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) değil
aynı zamanda Sağlık Etkisi Değerlendirmesi (SED) anlamına gelen Gayri Sıhhi
Müessese (GSM) değerlendirmesinin olmazsa olmazlaştırılması (eş zamanlı ve veya
harmanlanıp mevzuatının birleştirilmesi ile başta halk sağlığı uzmanları olmak
üzere hekim ve diğer çevre sağlığı mesleklerinin katılımı ile yapılan izin ve
değerlendirme aşamalarıa katılmasının sağlanması) ve ÇED-GSM’nin işletmeye
değil; işletmenin ÇED-GSM’ye uydurulması sağlanmalıdır.
Anahtar sözcükler: Çevresel Etki
Değerlendirmesi, Gayri Sıhhi Müessese, Yer Seçim İzni, Sağlık Koruma Bandı,
Pareto Optimalliği
KAYNAKÇA
1. Wikipedia. List of Cognitive Biases. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases. Erişim tarihi: 21.10.2014.
2. Pearce D, Markandya A. Yeşil Ekonomi İçin Mavi
Kitap. Çev. Arslan Başer Kafaoğlu. İstanbul; Alan Yayıncılık,1993.
3. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/3.5.20059207.pdf.
Erişim tarihi: 22.07.2014.
4. Forti A. Giriş. İçinde: Mayor
F, Forti A, editörler. Bilim ve İktidar. 4. basım, Ankara: TÜBİTAK Popüler
Bilim Kitapları;1997: 7.
5. Committee on Environmental Epidemiology, National
Research Council. Case Report. In: Environmental
Epidemiology, Volume 2: Use of the Gray Literature and Other Data in
Environmental Epidemiology. National Academies Press: 1997:13.
Erişim adresi: file:///C:/Users/1/Downloads/5804.pdf.
Erişim tarihi:14.07.2014.
6. Oğhan Ş. İspanyol
Essentium Türkiye'de çimentoya 400 milyon Euro yatıracak.
http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/9274880.asp.
Erişim tarihi: 24.07.20014.
7. ÇED Kararları. http://www.csb.gov.tr/gm/ced/index.php?Sayfa=sayfaicerikhtml&IcId=673&detId=674&ustId=673. Erişim tarihi: 014.07.2014.
8. Osmaniye-Kadirli Çimento
Fabrikası’nın Haziran 2009 tarihli Nihai Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu.
9. Environmental Epidemiology, Volume 2: Use of the Gray
Literature and Other Data in Environmental
Epidemiology. http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=5804. Erişim tarihi: 14.07.2014.
10. Gürsoy U. Osmaniye-Kadirli Üniversal Çimento
Çimento Fabrikası Özelinde Gayri Sıhhi Müessese Ruhsatlandırmasında Yeri Seçim
Aşaması Yerine Geçen Çevresel Etki Değerlendirme Raporlamasının Halk Sağlığı ve
Sağlık Mevzuatımız Yönünden Değerlendirilmesi. 21.04.2010 tarihli yayımlanmamış
rapor.
11. Schnabe JW, Lohse J. Economic
evaluation of dust abatement techniques in the European Cement Industry,
A report produced for the European Commission DG XI Contract N°
B4-3040/98/000725/MAR/E1, May 1999. http://www.oekopol.de/de/Archiv/Anlagenbezoger%20US/Dustreport/DUSTreport.htm. Erişim tarihi: 14.04.2008.
12. Osmaniye Kastabala Çevre Platformu. http://kastabala80.blogspot.com.tr/. Erişim tarihi: 14.07.2014.
13.
World Business Council for Sustainable Development. Environmental and social
impact assessment (ESIA) guidelines. April 2005. http://www.wbcsd.org/Pages/EDocument/EDocumentDetails.aspx?ID=13556&NoSearchContextKey=true. Erişim tarihi:
25.07.2014.
14. Adana 2. İdare Mahkemesinin 10.10.2010 tarihli,
Esas No:2010/1148; Karar No:2011/1780
sayılı Osmaniye Kadirli Üniversal Çimento Fabrikası ÇED Kararının İptal Kararı
Metni. http://kastabala80.blogspot.com.tr/2011/11/osmaniye-kadirli-universal-cimento.html. Erişim tarihi: 25.07.2014.
15. Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliği. 03.10.2013 tarihli ve 28784 sayılı Resmi Gazete. http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.18916&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=Çevresel%20Etki%20Değerlendirmesi%20Yönetmeliği. Erişim tarihi:
24.07.2014.
16. 7 nolu kaynakçada age: 696.
17. ÇED
Raporu EK-1-B Osmaniye İli Merkez İlçesi Kesmeburun Köyü Akyatan Mevkiinde Yer
Alan Entegre Çimento Fabrikası İçin 19.11.2007 Tarihli ÇED Olumlu Belgesi. 7
nolu kaynakçada age: 236-8.
18. Adana 2. İdare Mahkemesinin 11.12.2009 tarihli
ve 2008/1186 E-2009/1530 K sayılı kararı. http://kastabala80.blogspot.com.tr/2010/02/davayi-kazandik.html. Erişim tarihi: 24.07.2014.
19. Osmaniye Valiliği Defterdarlık Milli Emlak Müdürlüğü
Tahsis Başvuru Yazısı. 7 nolu kaynakçada age: 240.
20. Gürsoy U. Aynı müdürlükte 2007-2011 yılları
arasında bulaşıcı hastalıklar şube müdür vekili olarak çalışırken yapılan
kişisel görüşmeler.
21. 7 nolu kaynakçada age: 230-5. ÇED Raporu. EK-1-A
Çimento Fabrikası ÇED Raporu Özel Formatı.
22. 7 nolu kaynakçada age: 175-6.
23. 7 nolu kaynakçada age: 410-3.
24. 7 nolu kaynakçada age: 94.
25. 7 nolu kaynakçada age: 98.
26. Osmaniye İli Merkez İlçesi Kesmeburun Köyü
Akyatan Mevkiinde Yer Alan Üniversal
Çimento Sanayi A.Ş. Entegre Çimento Fabrikası ÇED Raporu Toz Modellemesi
Raporu; EK 12. Ankara; Ekim 2007.
27. 7 nolu kaynakçada age: 197.
29. 7 nolu kaynakçada age: 403-4.
30. 7 nolu kaynakçada age: 451-90.
31. 7 nolu kaynakçada age: 406.
32. 7 nolu kaynakçada age: 413.
33. 7 nolu kaynakçada age: 408.
34. 7 nolu kaynakçada age: 210.
35. 7 nolu kaynakçada age: 188.
36. EK-6. Tesis Alanına Ait Jeolojik Harita. 7 nolu
kaynakçada age: 312.
37. 7 nolu kaynakçada age: 179-8.
38.
Atal İH. Türkiye Barolar Birliği Çevre
Komisyonu Üyesi, Doğu Akdeniz Çevre
Dernekleri-Adana Tabip Odası ve Adana Ziraat Mühendisleri Odası gönüllü avukatı İsmail Hakkı Atal’ın “….
Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu Başkanlığına verdiği adet termik
santral lisans iptal davasının masraflarının Barolar Birliği tarafından karşılanması” ve “çevre hakkı ve yaşama hakkının içe
geçmesi ve çevre-yaşama hakkı ihlali davalarını takibi… için Türkiye Barolar
Birliği bünyesinde tam zamanlı olarak ücretli avukat olarak istihdam edilmesi”
taleplerinin “kabulüne karar vermesi
talepli” 23.06.2014 tarihli
dilekçesi.
39. 7 nolu kaynakçada age: 423 ve 450.
40. 7 nolu kaynakçada age: 403.
41. 7 nolu kaynakçada age. EK: 9 Çimento Fabrikasına
Ait Toz Modellemesi Raporu. ÇED Raporu: 304-16.
42. 7 nolu kaynakçada age. Toz Modellemesi Raporu sayfa:xxi. ÇED Raporu: 399.
43 7 nolu kaynakçada age : 435.
44. Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi
Yönetmeliği. 06.06.2008 tarih ve 26898 sayılı Resmi Gazete.
45. Committee on Environmental Epidemiology,
National Research Council. Case Report. In: Environmental Epidemiology, Volume 2: Use of the Gray Literature and
Other Data in Environmental Epidemiology. National Academies Press: 1997:13.
file:///C:/Users/1/Downloads/5804.pdf. Erişim tarihi:14.07.2014.
46. Gürsoy U. Enerjide Toplumsal Maliyet ve Temiz ve
Yenilenebilir Enerji Kaynakları. Ankara; Türk Tabipleri Birliği: 2004.
47. Fitzpatrick M, Bonnefoy X. Guidance on the
Development of Educational and Training Curricula. Environmental Health
Services in Europe-4, Copenhagen: WHO Regional Publications, Euopean Series,
No:84;1999:23-33.
48. 7 nolu kaynakçada age: 591.
49. 7 nolu kaynakçada age: 450.
50.
İşyeri Açma
ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
Kabulüne Dair Kanun. 17.06.1989 Tarih ve 20198 Sayılı Resmi Gazete. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.3572.pdf. Erişim tarihi:
09.07.2014.
51. Kalyoncu AF.
Türkiye’de Astım Sıklığına Yönelik Araştırmalar. TÜBİTAK Bilim ve Teknik
Dergisi, 1998:368.
52. Kalyoncu AF. Epidemiyoloji. içinde
Kalyoncu AF, Türktaş H. (der.). Ulusal Verilerle Astma. Ankara;1998:89.
53. Kalyoncu A.F. Epidemiyoloji içinde
Kalyoncu, A. F., Türktaş, H. (der.), Ulusal Verilerle Astma. Ankara; 1999:14.
54. 7 nolu kaynakçada age: 329.
55. Schnabe JW, Lohse J. Economic evaluation of dust abatement techniques in the European
Cement Industry. A report produced for the European Commission DG XI
Contract N° B4-3040/98/000725/MAR/E1;1999. http://www.oekopol.de/de/Archiv/Anlagenbezoger%20US/Dustreport/DUSTreport.htm.
Erişim tarihi: 14.04.2008
56. EK: IV söz konusu bölümün
çevirisi: “Giderek artan
bir biçimde, çimento fırınlarında ikincil yakıt olarak atık yakılmaktadır..
1998’e kadar, kadar, hava kirliliğinin belediye atık yakma fırınları
standartlarından özellikle 89/429/EEC ve 89/369/EEC Direktifi içinde belirtilen
standartları Avrupa mevzuatı kapsamında değildi. Ekim 1998 yılında, Komisyon,
öneresini COM (1998) 558’i atık yakma fırınları için uyarladı. Teklifin bir
kısmı bu direktifler kapsamında fabrikaların toz emisyonları için standartlar
belirlemek için bir yakıt olarak atık yakmayı ve özellikle çimento fırınlarını
kapsamaktadır.”. Çimento konularında World Business Council for Sustainable Development
(WBCSD)’ın http://www.wbcsdcement.org/ adresinde pek çok yararlı doküman bulunmaktadır.
57. Marlowe I, Mansfield D.
Toward a sustainable Cement Industry. 2002. http://www.wbcsdcement.org/pdf/final_report10.pdf.
Erişim tarihi:14.04.2008
58. Varır A. Atıkların Alternatif Yakıt Olarak
Enerji Amaçlı Kullanımı. 17 Haziran 2011 tarihli sunum. http://www.icci.com.tr/dosya/2011sunumlar/O40_Ahmet_Varir.pdf. Erişim tarihi: 15.07.2014
59. 7 nolu kaynakçada age: 406.
60. 7 nolu kaynakçada age: 177.
61. 7 nolu kaynakçada age:434.
62. Morgan MG. Risk Analizi ve Yönetimi.
Bilim (Scientific American Türkçe Basım), 1993:1(1):18-23.
Konya çimento firmaları olarak blogunuzu çok beğendik.
YanıtlaSilTeşekkürler paylaşım için. konya çimento firmaları
YanıtlaSil